dinsdag 17 april 2012

Zeg 'ns A

Het eerste plan voor zondag de 15e was naar het net over de grens gelegen Ibbenburen af te reizen om de befaamde Teutoburger Waldtocht te rijden. Leek me een mooi evenement ware het niet dat Ibbenburen toch nog zo'n 235 km verwijderd is van Alphen aan den Rijn. En omdat er door de 'klimmentegenMS' organisatie bekend was gemaakt dat 22 april in Limburg gereden gaat worden, besloot ik in te gaan op de uitnodiging van een aantal collega's om bij de plaatselijke wielerclub te starten voor de Duin en bollentoertocht. Die ken ik nog van vorig jaar...
Dus zit ik om kwart voor negen aan de koffie in de kantine van Avanti in afwachting van StAn, Leon vAn Os, RAymond, MArtin en de vrouw van RAmonVleerlAAg: Wendy VleerlAAg. En nee...ik heb geen moeite met het toetsenbord en de letter A... De A van Avanti en Appeltaart maar vooral ook van de stickers waarmee de wielerclub de tocht uitgezet heeft. Het bleek na ongeveer een kilometer al dat dit opletten geblazen is: ze zitten aan achterkanten van verkeersborden gekleefd op lantaarnpalen en andere langs de weg geplaatste objecten. Vorig jaar bleek dat ook al een bepalende factor voor mijn routebepaling.
Enfin, we vervolgen onze weg en rijden via Hazerswoude, Koudekerk en Leiderdorp (meteen heus kasseienstrookje) richting Leiden. Er staat een behoorlijk straf windje maar de gedachte dat die vooral in de eerste helft van de route tegen zou zijn houdt ons allen vol goede moed. Intussen ontpopt zich tijdens de route een soort wedstrijd 'wie het eerste weer een routesticker ziet'
Bij de eerste stempelpost nemen we nog geen koffie op aanraden van de stempelaar...maar we mogen niet verder vertellen dat de koffie bij de volgende stop beter is. Na deze stop lijkt het al wat meer van de wind af te gaan. We kijken meewarig naar de file voor de Keukenhof en de mensen die nog lang in de auto zitten voor een parkeerplaatsje. Wij peddelen vrolijk voort en de koffie met een puntje smaakt prima. Bij de herstart blijkt dat ik bij stempelpost 1 vergeten ben de Garmin weer in te schakelen (want ik zet 'm eigenlijk nooit uit) dus ik mis een paar kilometers. Mag de pret niet drukken.
Er word lekker doorgekoerst en ook de A-pijltjes bij Lisse gaan nu goed daar waar ik vorig jaar in een doolhof terecht kwam. Een lastig stukje blijkt de Ringdijk te vormen voor sommigen onder ons: die nog niet veel kilometers in de benen hebben. Daar staat de wind nog even flink tegen; waaieren dus! En niet op de kant rijden zoals 's middags later wel gebeurt bij de AGR. Gelukkig staat de draaibrug over de Ringvaart open en moeten we even wachten op de scheepvaart.
Nu op weg naar Rijpwetering en zo via Hoogmade en Woubrugge terug naar Alphen. Daar gaat ieder zijns/haars weegs richting marathon finish en AGR. Lekker gekoerst en de middag nog bijna geheel in tact!

1 opmerking:

  1. Deze tocht had ik eigenlijk ook in mijn achterhoofd, maar het weer en ondergetekende werkten toch niet helemaal mee, dus even niet zoveel gefietst. Maar deze tocht heb ik in de vorige eeuw (1999) nog gereden als Avifaunatocht. Toen ook al verdwaald met de pijlen op de weg. Maar een mooie tocht, waar ook een stel clubgenoten van mij uit Tilburg zelfs dit jaar aan deelgenomen hebben.
    Groetjes (en ja ik lonk naar mijn eerste 1000 km, dus toch in de komende dagen op de fiets!)

    BeantwoordenVerwijderen