zaterdag 20 maart 2010

Bermtoerisme

De bedoeling van deze zaterdag is rond de 100 km te rijden en dus, zoals eerder geschreven, start ik vanaf huis. Een miezerig natte wind waait door de Hazerswoudse polder in mijn gezicht: lekker soepel blijven draaien en vooral niet te hard beginnen. Bijna strand ik op anderhalve kilometer van Swift als ik door een fietser uit tegenover gestelde richting er op attent gemaakt wordt dat het viaduct onder de A4 afgesloten is. Ik keer op een bruggetje maar het voorwiel past precies tussen de planken. Met geluk en iets minder wijsheid wip ik ‘m er tussenuit maar als ik daar met mijn voet was weggegleden had mijn voorwiel hoogstwaarschijnlijk in een dusdanige hoek gestaan dat verder rijden niet mogelijk was geweest. Gelukkig komt het goed en baan ik mij samen met de vriendelijke Hazerswoudenaar een weg door het industriegebied en kom ik bij Swift aan met een paar kilometertjes meer op de teller dan verwacht. Hier blijkt dat voorinschrijven meer tijd in beslag neemt dan de daginschrijving maar dat zal ongetwijfeld met het weer te maken hebben. Toch kan daar voor volgend jaar nog een verbeterpuntje van worden gemaakt.
De eerste kilometers via Zoeterwoude zijn vooral nat en tegenwinderig. Ik roep wel drie keer tegen m’n twee maten dat dit richting Benthuizen beter zal worden. En dat was natuurlijk ook zo want we rijden in dezelfde richting als vanwaar ik uit Alphen was gestart met de wind in t gezicht. Nog voor Stompwijk zien we de eerste ongelukkige: lekke band! En daarna is het zo ongeveer na iedere kilometer raak! Soms hele groepen met bandengeknutsel langs de wegen; bermtoerisme viert hoogtij! Wij drieën hebben echter ’t geluk verschoond te blijven van enig ongemak (naast wind en regen).
In de buurt van de Alphense Hefbrug is het droog en dat blijft het gelukkig ook tot aan de ravitaillering in Ter Aar. Heerlijk pedalerend met het windje in de rug pikken we daar tussen de wandelaars door een banaantje en krentenbolletje mee en verder richting Bilderdam. Daar draaien we tegen de wind in. Gelukkig: een boer met tractor en aanhanger op het parcours waarachter we tot bijna Leimuiden met een flinke groep uit het windje meerijden. Tijd voor een bakkie in het Keizertje. Vervolgens rijden we van lieverlee weer richting Leiden maar uiteraard niet voordat we met een diepe buiging naar het standbeeld van de naamgever van deze toertocht het inmiddels zonnige Rijpwetering passeren. Sommigen willen afstappen maar dat leek mij nu weer iets te veel van het goede. Vanaf Kudelstaart doe ik kopwerk en dat blijft zo tot in Leiden…mijn benen zijn machtig deze dag! Ook nadat we de finish hebben bereikt en ik de terugweg (weer door de regen…) aanvaard. Na ruim 108km zet ik de fiets weer in de garage. Heerlijk ochtendje gefietst!

1 opmerking:

  1. Jammer dat het weer nog steeds niet meewerkt in de weekenden. Komend weekend alweer hetzelde, maar je hebt toch lekker gefietst!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen