zondag 11 september 2011

Bandjes


Vorige week kwam ik thuis met een aflopende band. Nadere bestudering van de achterband leerde me dat er slijt op zat...er piepte een tussenlaagje door de eerste slijtlaag heen...nu al? Of valt het eigenlijk wel mee? Wanneer is het acceptabel dat je bandje versleten is? Die vraag spookte even door t hoofd...maar ik kon gelukkig wel gewoon slapen... Nieuwe bandjes besteld. Wederom Schwalbe Lugano maar nu met een rood biesje. Na de geheel zwarte editie vond ik deze wel goed passen bij het rode biesje over het frame. Op de foto viel het me op dat zelfs de boom zijn vruchtjes aan de bandjes had aangepast... Hier tegen steken de appelgroene ventieldopjes goed af...ha...dat zal ze leren: die raaskallende fietsfanaten die niets en niemand ontzien tijdens hun tochten langs 's Heeren wegen! Afgelopen week wel gefietst tussen de buien door en dat lukte eigenlijk wonderwel! Alleen maakt het voor het fietsonderhoud niet veel uit. Word je niet van bovenaf natgeregend dan komt de nattigheid wel van onderaf... Met de nodige bagger wel te verstaan. Dus vandaag het geheel maar weer eens onder handen genomen, incl onderhoud aan het kettinkje want die begon ook iets te knarsen...

Maar even terugkomend op de bandenkwestie: wat vind jij een acceptabel kilometrage voor een buitenbandje?

2 opmerkingen:

  1. Ha Theo! Verschilt volgens mij sterk per merk/type band. Mijn Continental 4 seasons gaan wel 10.000km mee, maar die kosten dan ook wat.
    Verder verschilt het ook nog es per voor- en achterband. De verhouding tussen vervanging van voor- en achterband is bij mij momenteel 1:2. M.a.w. ik moet mijn achterband 2x sneller vervangen dan mijn voorband.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik fiets nog steeds met de eerste banden, die op mijn nieuwe fiets begin 2009 zaten en dat zijn Continental 4000 Grand Prix. Ik heb tot nu toe 9223 kilometer er op gereden en de "putjes" die de slijtage aangeven zijn nog niet verdwenen, maar heb wel voor achter alvast een nieuwe Continental 4000 S(easons) in de schuur liggen. Vorig jaar heb ik 1x voor lek gereden en dit jaar 1x achter, dus ik ben zeer tevreden over Continental tot nu toe (zaten ook al op mijn oude Gazelle). Dus Johan zijn keuze is ook de mijne!

    BeantwoordenVerwijderen