dinsdag 9 augustus 2011

Tiels Flipje



Natuurlijk kent iedereen (van een jaartje of 40+) onze fruitige vriend uit Tiel! Hij vertegenwoordigde de Tielse jamfabriek "De Betuwe". Daaraan moet ik denken terwijl ik op zaterdag 30 juli naar de West-Betuwetoer in Tiel rijd. Ik ben benieuwd of deze betoverde framboos nog ergens tegenkom in dit fruitgebied. Het is fris deze ochtend en ik vraag me af of ik spijt krijg dat ik met blote armen vertrek. Armstukken zouden hier op zijn plaats geweest zijn maar die heb ik nog (steeds) niet aangeschaft. Het ondershirt met lange mouw lijkt me dan wel weer wat overdreven...



Ik ben op weg voor de 150 km die aan de overkant van de Rijn diverse bekende en minder bekende klimmetjes bevat. Met diverse groepjes oprijdend steken we bij Rhenen de rivier over. We rijden over de Grebbeberg en de Wageninge berg richting Italiaanse Weg. Dat is een leuk klimmetje (BIG!) die ik nog ken van de Blogride van vorig jaar. Bijna bovenaan staat een fotograaf en die klikt, naar later zou blijken, een mooi plaatje (al zeg ik het zelf). Hij prijkt nu op mijn laptop als bureaublad en hier op het blog is het de nieuwe profielfoto (beetje klein misschien?). Nou vooruit dan...ik zet 'm straks onderaan dit stukkie.
Intussen heb ik er lekker de vaart in en komt de eerste stempel/koffiestop mij iets te vroeg. Ik wil wat verder zijn om op te steken. Helaas denken mijn medefietsers er anders over en die blijven nog even hangen. Een nieuw groepje opzoeken dan maar. gelukkig is dat geen probleem. Toch rijden er hier wat andere fietsers in en het vormt geen 'team'. Ik trek dus mijn eigen plan en fiets lekker door. Na de Amerongse Berg kom ik samen te rijden met een jonge knaap op een mooie Koga. Dat gaat lekker. Om beurten kop en we rijden een lekker gemiddelde. Tot we in Doorn even de weg kwijt zijn. Hoogstwaarschijnlijk zijn we daar een bordje voorbij gereden. Een meneer in een 'Fiets'setje wist gedecideerd te melden dat we inderdaad linksaf moesten slaan om vervolgens de volgende stempelpost aan te doen - het klopte! Lekker even bijtanken met banaan, krentenbol en een flesje water. Als we later door Leersum crossen met een behoorlijk vaartje rijd ik lek. De eerste met deze fiets en ik geloof zelf de eerste lekke band van dit seizoen. Met de nieuwe bandenlichtertjes van Tacx ligt het nieuwe bandje er in no-time omheen. Het pompen met het minipompje van Lezyne moet even wennen. Kort slagje en dan lukt het wel... uiteindelijk vrij snel weer verder. We rijden met rasse pedaalslag weer richting Rhenen. Maar...niet eerder dan na een tweede lekke band...dat levert een logistiek probleempje op...ik heb mijn reservebandje natuurlijk al gebruikt en geen plakspullen bij me... Als ik de buitenband goed inspecteer zie ik andermaak niet veel bijzonders. Totdat ik de binnenzijde nog eens goed bevoel. Een flinke ijzeren pin of naald ligt (over)dwars! Dat was waarschijnlijk de eerste keer ook al de boosdoener. Ik schiet links en rechts fietsers aan om een binnenbandje te bietsen en dat heeft gelukkig succes: bedankt hoor, meneer in geel wielershirt! Ik kan weer verder maar de bandenspanning is niet helemaal top. En ik heb nog zo op m'n falie gekregen bij Bike-Zone. "U moet echt op hardere banden rijden!" En dat heb ik me natuurlijk ter harte genomen en pomp thuis lekker hard op met de nieuw aangeschafte Blow Joe! Eenmaal weer in Tiel bedenk ik me dat Flipje geen acte de presence heeft gegeven. Maar als hij er bij geweest was had hij zeker die meneer in geel shirt in het zonnetje gezet! Tenslotte was hij in zijn avonturen degene die zorgde voor een goede afloop!





4 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal en gelukkig zijn er nog mensen die iets over hebben voor elkaar maar volgens mij is dat inherent aan het wielerwereltje, renners onder elkaar zullen we maar zeggen.
    En Flipje? tja...we worden `n jaartje ouder, alle goede dingen komen weer terug, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo te lezen heb je een leerzaam dagje gehad (armstukken, 2e binnenbandje, pompje geschikt voor 8 bar). Het is idd een mooie foto. Zag ergens op het www de mogelijkheid om op linnen te drukken voor +/- 15,- euro. Misschien iets voor boven je bed (naast Flipje) ..:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jaaa...goed idee...is t al bijna vaderdag?? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zeker een leerzaam dagje. Ooit zag ik op de Posbank iemand voor mij beide banden lek rijden, dus altijd 2 binnenbandjes bij me. En ja, vroeger reed ik wel eens met te zachte banden, maar ooit van Jean Habets in Schin op Geul (oud-coureur en nu fietsenmaker) op mijn kop gekregen, dus sindsdien pomp ik de banden goed op! Maar als troost heb je wel een prachtige aktiefoto!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen